Matematik

 Grupparbete kring olika räknesätt. Dela in ett stort ark i fyra delar. Här ska räknesätt (mattespråk), bild, textuppgift och föremål finnas med. Konkret och tydligt för eleverna.




Vi kan göra övningen kring räknesätt individuellt också med våra miniwhiteboards. Mattespråk, rita, föremål och en textuppgift.


Vi repeterar ofta multiplikation med att rita för att visa på skillnaden när faktorerna byter plats. Här på miniwhiteboard.


 Introduktion av multiplikation. Här tvåans tabell och eleverna får lägga fram saker för att visa olika tal. Här 7x2=14 med linjaler. Nedan 2x2=4 med limstift.




Enkel bråkövning. Ett papper får vara en hel. Ett nytt papper delas i delar för att enkelt visa olika bråkformer. Sedan kan man gå vidare med andra material som ex. papptallrikar, plastband, snören m.m.


Arbete kring volym. Förutom att vi mäter med mått hur mycket vatten olika skålar, glas och hinkar rymmer så hänger vi upp de enheter vi jobbar med i taket som en lite repitition. Här hink, mjölkpaket, decilitermått och en mindre mugg.



Idrottsdagar är fantastiska att arbeta kring enheter. Eleverna för protokoll på meter, tider och centimetrar.

Dagens tal. Här talet 10.



Fröken har fixat måttband från ett möbelföretag och vi har mätt saker utomhus.

Hitta något som är 10 cm och 3 cm.


En hink gatukritor för runt 20-lappen. Eleverna roade sig en hel dag på rasterna, nu när vi äntligen har fått skolgården sopat. Vi ritade framförallt geometriska former men det blev också någon sorts vänskapsregnbåge. I regnbågens två cirklar står man om man behöver lösa någon rastkonflikt och behöver be om ursäkt (elevidé).

 Fröken ritade först och sedan fick alla ettor i uppdrag att rita egna.

Asfalt, kritor och rita på fri hand...klart att figurerna inte blev perfekta. Dock känner man att "man nått fram" när några elever utbrister
 - Fröken det blev cirklar, kvadrater och rektanglar i hopphagen!
En bollruta blev det med. Kvadrater i den!










Geometriorm som min kollega Lena har tillverkat. Korten finns som nr. 24 på mallfliken.


 Alla få varsitt kort eller delar med någon om korten ej räcker (20st). Man läser upp sin form och skickar vidare frågan. När alla har svarat kommer man till det kortet man startade med.


Kombinerade arbetet kring Naturväsen med att skriva räknesagor. På ungafakta.se finns fakta om Naturväsen. Förslagsvis gör man en "Grej of the day" (mikrolektion med bilder & fakta) om tomtar, troll, älvor och drakar. Vi läser även sagor och Astrid Lindgrens "Ronja Rövardotter". Filmen "Trolltyg i tomteskogen" på beta.sli var också uppskattad.



Räknesaga av elev i åk 1. Subtraktion.
Utgick från 10. Vi gör en gemensam först. Detta ska finnas med;

  • "Mattespråket" ex 10-4=6, 10-5=5
  • En bild som passar till. Vardagsförankra gärna med något eleverna tycker om, precis läst om (myter, djur, geometri o.s.v).
  • Skriv en enkel text där bägge talen ska vara med samt en "hurfråga". Ex. Vätten Allan har 10 luvor. Han tappar 2 luvor. Hur många har han kvar?
  • Skriv svar. Gärna med rätt enhet efter...ex. Svar: 8 luvor



Älva.


Häxa


Drake



Stationer  två & två för att repetera tiokompisarna, geometri och bygga tal i åk 1..

Station 1. Uppgiften var egentligen att ge varandra tal (färre än 100 men fler än 1) och bygga upp på tavlan. Detta foto är dock från ett annat tillfälle då jag ej ville ha med elever på fotot.


Station 2. Geometriska former bakom ryggen. Du får en hemlig form bakom ryggen. Beskriv den men använd ej de riktiga namnen. Kompisen gissar sedan. Vi använde cirkel, kvadrat, rektangel och triangel (berättade dock för eleverna att det egentligen blir rätblock av två av figurerna men för att känna formen är det svårt att använda ex. tunna pappersformer...)





Station 3.Tiokompisarna repeterades med spelkort. Ta fram sex olika varianter (1=ess och Jokern=0). Spela sedan memory med korten. Den som hittar flest par vinner. Här repeteras begreppen par och flest också...



Matteormar efter en skiss av en elev i åk 1. Vi gjorde tiokompisarna men det går ju bra med andra uppgifter med...





Skissen av en elev. Stolt fröken och stolt elev.


Yngel och addition blev härliga glasskålar. Fiskarna är gjorda av tapetprover och fröken gjorde enkla yngelmallar att rita av. Gjorda på vitt papper med over head-plast på. Vatten av vattenfärg och sand av gul tapet. Steg två kan vara att skriva enkla räknesagor till.



Arbete kring begreppen udda och jämna tal.
Här blev det hus igen. På Jämnagatan och Uddavägen bor det olika familjer.
Ex. På Jämnagatan 8 bor familjen Jäger. De är åtta personer, har åtta fönster, åtta skorstenar o.s.v.
Andra matematiska begrepp som kom upp var ex. större, mindre, kvadrat, rektangel, hörn, sidor, cirkel, dm, cm, delat m.m. Ord som dök upp blev spökhus (nummer 5), tvillingar, änka (singeln Ulla på Uddavägen 1), dörrmatta, gardiner, utomjording (hus 10) o.s.v. Eleverna i åk 1 samarbetade två & två eller tre & tre. Jag checkade av om de kunde  sina egna adresser och om de visste om de bodde på ett udda eller jämnt nummer. Avslutningsvis ska vi skriva historier om familjerna i husen. Fantasin är redan igång...

Vi använde pennor, färgade A3, vita A4, sax, lim, geometriska former att rita av, tapetprover, linjal och en hel del fantasi. Dörrskyltarna skrevs på appen Skolstil. Vägskyltarna textades av fröken...









Tiokompislek. Vi gör tiokompisarna på papptallrikar. Alla får en varsin att hålla hemlig mot bröstet. Sedan minglar/springer man runt ( beroende på om man är ute/inne). På given signal ex. "Hitta din tiokompis", ska man vända sin tallrik och hitta sin partner. Sedan blir det en ny omgång med en ny tallrik. Enkel lek men ettorna gillar den.






Tidsuppfattning är något som kan vara knepigt. Jag använder mig gärna av olika timglas för att öva in tiden. Ex. ett 5-minutersglas vid skolarbete, då det ska vara helt tyst och de snabbt kommer ned i varv. Eller ett treminutersglas som visar hur lång tid de har för att avsluta & plocka undan. Ibland har vi små minitävlingar. Detta för att de både ska komma ned i varv, fokusera och få en tidsuppfattningsövning. Innan rast tar vi en samling. Ex. i åk 1 övar vi på 1 minut. De räknar tyst för sig själva och reser sig tyst och smyger ut i hallen för påklädnad ( när de tror 60 sek. har gått). Den som reser sig upp närmast en minut vinner... De blir duktigare och duktigare på att räkna sekunder. Sedan kan man gå vidare till två minuter. Att de går ned i varv innan påklädnad i hallen är också en vinst förstås...

"Tiokompisdisco". Alla fick en tiokompis att symbolisera. Ex. 3 tofsar, 7 flätor, 5 ringar, 8 målade fräknar, 10 målade naglar, 4 strumpor...Vi tågade in i par,  hade dansstopp, åt salta pinnar & hade rörelsesånger.


Gör handavtryck och sätt upp femmans multiplikationstabell i klassrummet.
Vi jobbar med tallinjen 1-20. På en tvättlina satte jag ut 0 på ena sidan och 20 på den andra. Eleverna fick tillverka lappar 1-19 och tillsammans klura ut var de skulle sitta. Kan tacksamt användas vidare med tallinjen 1-100 o.s.v.


Talraden 10-20. De fick i par plocka fram saker som passade talet. Här 12 och under 10. Jag visade exempel innan förstås och hade plockat fram saker att använda. Pennor, sudd och saxar åkte dock fram av bara farten. Sedan hade vi vernissage. Vid vernissagen passade vi på att repetera begreppen udda och jämnt.



En övning med muntliga instruktioner och begrepp. Här sitter eleverna på golvet rygg mot rygg. Man har hämtat fram ca. fem saker i dubbel uppsättning. Ena eleven lägger ut sakerna på sitt papper och ska sedan beskriva för sin partner var sakerna ligger. Med fördel gör vi en gemensam övning innan så att de kan få tips på begrepp att använda ex. högra hörnet, kanten, mitten...Denna övning kan man också rita. Ena eleven ritar en enkel teckning och ska sedan berätta för den andra som gör sitt bästa att härma.

Bråkaffischer. Efter att ha haft lektioner med bråk ex. delat frukt, chokladkakor eller annat samt visat hur det heter på "mattespråket" går vi vidare med annat enkelt material. Först delar vi vita A4 och skriver på delarna vad de heter. De sparas ex. i ett kuvert. Som avslutning gör vi "bråkaffischer" i smågrupper. Här tar jag fram material som snören, plastband, papper, papptallrikar, grillpinnar i trä m.m. Först limmar vi upp en hel. Sedan går vi vidare till 1/2....o.s.v Som pedagog får man gå runt och lyssna på intressanta diskussioner samt stötta där det behövs. Papptallrikar och grillpinnar kan vara kluriga att dela & kan vara en utmaning för de elever som behöver det. Efteråt har vi vernissage på affischerna. Här upptäcker eleverna att ex. 1/2 ser olika ut beroende på hur en hel ser ut. Uppskattat samarbete/uppgift.

Post-it lapp.



Tesselering av trianglar. Tagit inspiration av Sven Nordqvist bilder i "Matte med mening" av Kerstin Dahl.

Tesselering av hexagoner.

Tesselering med kvadrater. Gör mallar av kartong. Lägg upp först, sedan limma.




Hälften och dubbeltarmband med inspiration från "Lektion.se". Ta två blå pärlor. Trä på dubbelt så många med rosa. Ta sex pärlor. Sedan tar du hälften så många med gula, ta en blå pärla, sedan tar du dubbelt så många med en ny färg....o.s.v. Muntliga instruktioner eller skriftliga kan man välja.

Omkretsgubbe av toarulle, papper, piprensare och ögon. Eleverna mäter sedan magarna på gubben.

Geometri med linjal och tuschpennor.

Multiplikationsmattor. Tuschpenna och 1cmx1cm rutat papper.



Rita av geometriska former och klistra upp på kartong som ett collage.

På A4 har jag ritat ett mattehus. Här skriver eleverna in ex. 8 i taket. Sedan skriver man uppgifter i huset efter förmåga. Alla svar är 8. Ex. 1+7, 10-2, 2x4...En variant av "dagens tal" då man kan kan göra gemensamt på tavlan varje dag.


Från vänster till höger räknar vi fingrarna. Eleverna ritar av sina händer på ett svart papper. Vi klipper bort (!) och gör knogar för att det ska passa affischerna till klassrummet.








Tiokompisarna på papptallrikar med bönor. Dela tallriken på hälften. Prova olika sätt att dela upp talet 10. Limma fast olika sätt.


Arbete kring de olika räknesätten hämtat ur "Förstå och använda tal" av McIntosh. Dela in ett stort ark i fyra rutor. En ruta där det skrivs en räknehändelse/textuppgift, en ruta att rita i, en ruta med mattetalet och en ruta lägger du upp föremål i. En bra uppgift att öva på att samarbeta med varandra, men fungerar att göra enskilt för att visa att man  har befäst det valda räknesättet. Vi har jobbat med ett räknesätt i taget åk 1-3. Jag har oftast valt mattetalet. Sedan har vi vernissage och tittar på varandras/jämför. Intressant att ge samma tal till samtliga vid ett tillfälle och nästa gång olika uppgifter.

 En av höstterminens mest uppskattade uppgifter. Penna, skrivstöd och ett A4. Gå på geometrijakt inne och utomhus. Vilka former hittar du?

 Arbete kring likhetstecknet. Här ritar vi eller lägger föremål. Lika mycket värde på bägge sidor gäller..



Addition med bollar. Kasta 5 bollar. Om 3 hamnar utanför, hur många hamnade i hinken? För protokoll och öva huvudräkning och hur man drar streck.


Frökens hemmagjorda mini-whiteboards. Laminerade vita A4. Alla får en chans att svara :)





 Polydron. Hållbart, roligt och en bra geometriövning. Bra som extrauppgift när man är klar.


Tiokompisarna sitter uppe.


.



Egentligen ingen bilduppgift men när vi jobbar med begreppet par i skolan, är det fiffigt att använda elevernas skor. Hur många stycken skor är det? Hur många par skor är det? De fick också i uppgift att räkna hur många stycken skor resp. par de hade hemma i hallen. En familj hade 40 par skor framme...klurigt & lite tufft att räkna ;)

 Två på olika sätt. Att se saker och ta på saker ger ett bildminne för många..
Vi räknar par på skolans toaletter också...fanns många par att hitta.


Är förtjust i tapetprover som man enkelt och gratis kan få från färgaffärer. Här blev det symmetrifjärilar.



Mattehus/stad. Vi har gjort enkla individuella mattehus på vita A4 vid flera tillfällen till att börja med ( se foto tidigare i mattefliken). T.ex.femkompisar, åttakompisar i addition. Sedan har vi gjort mattehus två och två. Dessa mattehus är tillverkade på färgade A3 med svart kartong som tak. De har ritat en cirkel av ett glas och skrivit vilket tal som gäller. Vi gjorde ett gemensamt hus i klassen först. Där visade jag exempel på räknehändelser/sagor, rita antal, uppgifter på olika räknesätt.  Efter ålder & förmåga kan man avgöra hur avancerade de ska vara. Till åk 1 tryckte jag upp färdiga vita A4 med indelade i sex rutor (fönster). I äldre årskurser kan det bli ett bra bråkmoment/ övning.




Klipp girlanger efter årstid, högtid o.s.v. Här får vi in mönster, mäta med linjal samt lite teknikövningar med sax. Limstift, färgade A4, sax, blyertspenna samt lite tålamod.

Ritning inför ärtbygge med tandpetare och ärtor. Har använt mini-marshmellows med. Ärtor funkar bättre dock samt färre i magen...


Ärtbyggen med tandpetare och ärtor som legat i blöt i 24 h. Gör en ritning först och räkna ut hur många tandpetare resp. ärtor som går åt. Samarbeta två och två. Nöjda elever! Passar under teknikämnet med...






1 kommentar:

  1. Hej Anna, hittade en bild på pinterest med Jämna- och Uddagatan. Tyvärr ser jag inte bilderna i din blogg och jag skulle gärna ta del av det arbetet och allt annat du gör. Som nyutexad får man samla på sig av alla goda ting;)
    Hoppas mitt meddelande nått fram och ni får gärna svara mig så att jag vet:)

    SvaraRadera